Alla inlägg under augusti 2008

Av Leif - 26 augusti 2008 21:10

Vi åkte ett gäng grabbar och kollade på Arn – Riket vid vägen slut. Filmen som är del 2 i serien om Arn kan vissa stunder kännas som en riktig storfilm. Vackra människor, vackra vyer från öknen och vårt Sverige. Och vissa stunder rycks jag med och grips av den otroliga berättelsen om hur vårt land föddes. Eller tron på hur vårt land föddes. Eller i alla fall hur vår södra del föddes. Det är pampigt, välfilmat och säkerligen har de haft ett idogt sökande och väntande efter rätt ljus – det som gör eller förstör bilden.

Men det storslagna, eller sökandet efter det storslagna har sin baksida. De många stirrande och lidande ansiktena hindrar och hämmar berättelsen. Jag blir stundtals lite otålig. Det blir lite segt, ibland. Och de detaljer som man hinner se på allt som byggts upp för filmen känns stundtals lite konstgjorda. Vad som är genuint äkta från tiden kring 1100-talet är ju alltid svårt att återge på ett äkta sätt men för att få det äkta och ge mer rättvisa till detaljerna så skulle nog filmen kortas ned lite mer. Såg jag rätt att man använde renskinn på en av sittplatserna i vagnen? Man kanske hade renskinn, vad vet jag men jag noterade.

Johan som spelar Arn känns mest rätt tycker jag. Han är skitig och blödande och sedan rider han ju med stor vana. Kung Sverker är nog hämtad från modekatalogen mer är från den svenska myllan. Sofia som spelar Cecilia är och ska vara vacker och längtande filmen igenom. Men nog får vi se hennes vänstra sida lite för mycket där hennes ärr inte syns så tydligt.

Stellan som spelar Birger Brosa är bäst. Han är råbarkad och smutsig, svärande och vresig och smart.

Det finns mycket att notera, både stort och smått om filmen. Sammantaget så det en OK film. Den har ambitioner med storslagna vyer och slag men faller lite på det låga tempot. Samtidigt har den modet att vara just långsam och eftertänksam med våldet och krigen och dödandet och kärleken som linje.

Se den!

Av Leif - 26 augusti 2008 15:12

Räknaren på min blogg har fått fnatt. Den gick upp i spinn av en enda liten rubrik med rätt ord och med en hänvisning till en stor dagstidning. Kan orsaken vara så enkel som flygrädsla? Sensationslystnad? Att flygrädsla finns hos många vet jag och den känslan och rädslan respekters sannerligen. Att det finns en mindre fast mer befogad bilrädsla vet jag också.

Rädslor är inte logiska. De bara finns där och många lever med dem och har att varje dag hantera dem.

Att flygbolaget har ett tveksamt rykte vet jag också. Att jag själv ska flyga med dem i höst vet jag. Om jag överlever bilresan dit vill säga. Minst 500 av oss ska ju dö i trafiken i år vilket är ett sorgligt kapitel.

Flygbolaget flyger trots allt, eller kanske tack vare sitt rykte. Billigt flyg lockar alltid, även mig.

Men jag undrar ändå; vad var det som gjorde att så många klickade?

Av Leif - 26 augusti 2008 07:59

Av Leif - 25 augusti 2008 22:23

Du får ursäkta min tillfälliga fixering vid statistiken. Just nu 49 unika idag. 49 är inte 50. Nästan är inte framme, osv. Men kul är det att det ökat. Det betyder väl något kan jag tänka. Att fler läser eller iaf är inne en sekund eller så.

Ett nedslag i verkligheten;
Jag har haft öppet i min lilla butik som vanligt om mådagskvällarna. Alltid öppet mellan 18-21. Under en tid har jag haft en fundering på att kunna servera mer än bara kaffe och kaka. Korv, tänkte jag. Korv är alltid rätt. En kokplatta behövdes men jag tyckte att den som CO hade var lite för dyr. Så kom det en ny katalog och i den var den en hundring billigare. Det satte fart på det hela. Platta inköptes och varor likaså. Pris 10:- för en korv med bröd. Det är billigt. Mycket billigt. Vi får se om det håller. Men kunderna åt och trivdes. Och handlade. Som det ska vara. Och det är ju givetvis endast i min djupaste godhet som jag valt att sälja lite korv...

Av Leif - 25 augusti 2008 21:43

Här finns en 21 minuter lång film från helgens flygträff som J har filmat. Där finns bla med när mitt landningställ gav vika vid landningstävlingen.

http://www.viddler.com/explore/Masterbait/videos/5/


Av Leif - 25 augusti 2008 20:01

Man upphör aldrig att förvånas över den lilla men ändå så stora radiostyrda värld. Min teamförare hittade denna sida som sänder åtskilliga timmar både av inspelade RC-program och även live-TV från bland annat tävlingar. Kolla in och drunkna... RCTVLIVE

Presentation

Omröstning

Om jag vann 3,6 miljoner så skulle jag;
 Lösa mina lån
 Ge allt till mina barn
 Ge allt till andra. Världen svälter!
 Resa
 Köpa hus/stuga
 Köpa ny bil
 Spara allt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards