Alla inlägg den 15 augusti 2008

Av Leif - 15 augusti 2008 20:02

Provflög Groovyn idag i bästa tänkbara väder. Det blev i stort sett helt odramatiskt men genererade en del jobb hemma. Eftersom motorn var helt ny så tog jag det lugnt med den. En bra inkörning är ju en förutsättning för ett långt motorliv. Det blev fem pass med kärran. Troligen hade jag något för stor propeller. Jag hade bara en APC 12x7 hemma vilket gjort att jag inte riktigt fick upp varven på motorn. Ska på sikt byta till 13x6 men i fortsättningen blir det en 12x6. Idealet är nog 14x4 men då är landningstället för lågt för den. Min plan är att köra motorn utan nitro. Ska köra upp fem liter med 15% olja för att sedan gå ned till 10%.

Kärran då? Jodå, den flyger rent och snyggt. Tyngdpunkten hamnade ca en centimeter för långt bak vilket gjorde att kärran blev rätt så känslig på höjdrodret. Det märktes tydligast vid landning där nosläget kunde bli överraskande högt ibland. En fördel är att det i stort sett inte behövs något dykroder för att hålla den i planflykt samt att den lättare går in i mer halsbrytande rörelser. 

Att motorn är sidmonterad märktes när jag ansatte höjdroder kraftigt. Då girade kärran kraftigt åt höger. Nu har jag vägt av den även i sidled, vilket man givetvis ska göra innan provflygning. Det blev 20 gram i vänster vingspets. Största faran med denna kärra är att flyga över sin förmåga. Då kan det snabbt gå galet. Det är väl den balansgången som blir viktig. Att både utmana och behärska.

Presentation

Omröstning

Om jag vann 3,6 miljoner så skulle jag;
 Lösa mina lån
 Ge allt till mina barn
 Ge allt till andra. Världen svälter!
 Resa
 Köpa hus/stuga
 Köpa ny bil
 Spara allt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards