Alla inlägg den 13 maj 2008

Av Leif - 13 maj 2008 16:15

Man kan undra över det här med miljöbelastning. Antag att jag vill köpa en ny miljöbil. Vilken miljöbelastning har den bilen orsakat för att bli till. Totalt sett. Är det egentligen bättre att köra med en äldre bil och belasta miljön med mer utsläpp än en bil som tex går på etanol?

Jag tänker så här. För att tillverka en bil så behövs så många delar. Det finns underleverantörer både här och där. Det har byggts små och stora fabriker där olika många arbetar. De kör kanske bil till jobbet och belastar miljön. Det har byggts små eller stora fabriker för att kunna göra dessa delar och de har väl belastat miljön. Till dessa byggen har det kanske kört byggare i bilar, osv. Sen ska ju bilen byggas ihop någonstans. Det behövs arbetare som bygger den och de har kanske kört bil till sina jobb. Sen så behöver den oljor, färg och plåt osv för att kunna bli en bil och till det så behövs allt från gruvbrytning till en mängd transporter för att kunna få ihop en bil. Sen så ska dessa färdiga bilar transporteras till grossister i varje land och sen ut till konsumeter. Sen ska den gå på miljövänlig etanol som tillverkas i Brasilien som där belastar miljön och som ska transporteras till rätt land.

Och då undrar jag igen… Är det egentligen bättre att köra med en äldre bil som belastar miljön med mer utsläpp än en bil som tex gör på etanol? Rent totalt sett alltså.

Att bilen redan tillverkas vare sig jag köper den eller inte är faktiskt inget argument.

  
Av Leif - 13 maj 2008 12:11

Testar att blogga via min telefon.

Av Leif - 13 maj 2008 11:49

Jo, idag har det snöat. Först lite lätt "vanligt" snöfall sen en rejäl hagelskur som låg kvar ett tag. Man kan undra vart den globala uppvärmningen tagit vägen, eller har jag missat något?

Presentation

Omröstning

Om jag vann 3,6 miljoner så skulle jag;
 Lösa mina lån
 Ge allt till mina barn
 Ge allt till andra. Världen svälter!
 Resa
 Köpa hus/stuga
 Köpa ny bil
 Spara allt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards